NYHET
Kritiska områden för e-handel att fokusera på under kristider
Pernilla Vinneby, vd för Knowit Experience i Stockholm, menar i en intervju med Market.se att den som vill lyckas med sin e-handel i krisen som vi just nu befinner oss i behöver utgå från kundens behov. Se över vilken roll dina produkter kan spela i kundens liv och våga knyta nya samarbeten som gör att du blir en del av kundens ekosystem.
– Vi har länge pratat om behovet av att digitalisera affären och vikten av att knyta ihop och se nya affärskontakter, säger Pernilla.
Att skapa upplevelser i mötet mellan människor och varumärken är där framtidens affärer och e-handel finns. Det blir allt viktigare att se över vilka behov är det som du löser med dina produkter? Hur är du relevant för kunden? Det ett par frågor som e-handeln måste utgå från menar Pernilla.
Hon pekar på människors behov av vård och hur många önskar att vårdtagare, vårdgivare och apotek knyts närmare varandra för att fungera på ett smidigare sätt.
– Många vill se ett samarbete mellan 1177, digitala vårdcentraler som Kry och apotekskedjor, att privata och offentliga aktörer knyts ihop. Men samhället har inte hunnit med.
Med coronakrisen kommer samhällsförändring
Hon menar att i coronatider blir behovet av samhällsförändring belyst och processen skyndas på.
– När corona kliver in blir det kritiskt. För e-handeln som helhet handlar det om att rasera det silotänk som regerat och i stället börja anamma ett vidare mindset som utgår från kundens behov och att ta plats i de ekosystem som skapas kring dessa. Då skapas nya vägar för sälj, säger Pernilla.
En stor del av trafiken till fysiska butiker har avtagit och i princip försvunnit under coronapandemin. Därför vill alltfler nu stärka e-handeln.
– E-handel måste bli din kärnaffär. Det är där intäktsflödet finns i dessa tider om det hanteras rätt, säger Pernilla Vinneby och förklarar hur företag behöver tänka för att lyckas med e-handeln.
Pernillas tips för att lyckas med din e-handel:
- Se till att du har en e-handelslösning. Om du inte har det – få en på plats.
- E-handel ska vara din kärnaffär – den är inte en marknadsföringskanal eller ett it-verktyg.
- Identifiera vilka kundbehov du löser med din affär.
- Affärsutveckla efter kundens behov.
Detta är en sammanfattning av artikeln Få fart på e-handeln i kristider: Fyra kritiska områden att fokusera på. Läs artikeln i sin helhet på Market.se.
Christina Johansson
Head of Communications