Hoppa till huvudinnehåll
Till startsidan på Knowit

PRESSMEDDELANDE

Knowit vinner ramavtal för Försvarsmaktens digitala plattformar

ICKE REGULATORISKA

Knowit Experience, Nordens största digitalbyrå, blir exklusiv partner i arbetet med att förse Försvarsmakten med en helhetslösning för förvaltning och teknisk utveckling av försvarets webbplatser, applikationer och andra digitala medier.

Photo: Antonia Sehlstedt, Försvarsmakten/ the Swedish Armed Forces.

Försvarsmakten strävar efter att innehållet på webbplatserna ska vara tillgängligt och användbart för så många som möjligt. Webbplatserna är därför i olika grad utformade för att följa internationella standarder och myndigheten för digital förvaltnings riktlinjer. Därutöver ställs höga krav på säkerhet och att applikationerna ska fungera oklanderligt i händelse av kris.

– Vår ambition är att vara en långsiktig partner som tillför både kompetens och erfarenhet för att Försvarsmakten ska uppnå sina högt ställda ambitioner med ett stort fokus på tillgänglighet och säkerhet. Vi är väldigt glada över förtroendet att få vara en viktig del av försvarets fortsatta digitaliseringsresa, säger Pernilla Vinneby, VD för Knowit Experience i Sverige.

Försvarsmaktens yttersta uppgift är att skydda Sverige och försvara landets frihet, men man bidrar också till att skapa fred och säkerhet på andra håll i världen. Det ställer höga krav på att digitala system, tjänster och applikationer hela tiden fungerar. 

– Knowit är redan tidigare en central aktör för det militära och civila försvaret i nära samarbete med såväl Försvarsmakten, Försvarets Materielverk och försvarsindustrin. Vi är stolta över att få förtroendet inom ytterligare ett område och ser det som ett kvitto på vår trovärdighet och förmåga att leverera tekniskt avancerade lösningar med hög kvalitet, säger Per Wallentin, koncernchef Knowit.

Det nya ramavtalet innebär en återupptagen och fördjupad relation med Försvarsmakten och innebär teknisk utveckling och förvaltning av de externa digitala kanalerna samt implementering och förvaltning av digitala medier. Avtalet sträcker sig över två år med möjlighet till förlängning i ytterligare två år, och har ett maximalt värde om totalt 50 miljoner SEK.

Vill du veta mer?

Välkommen att kontakta mig!

Christina Johansson

Head of Communications