CASE
VASAMUSEET
Ny webb med höga krav på tillgänglighet
Världens nionde mest intressanta museum. Med en webbplats som är minst lika intressant. Vårt fokus var att ta fram en webbplats med hög tillgänglighet och leverera samma upplevelse online som vid ett besök på Vasamuseet.
Samma WOW-känsla
Det var i alla fall målet när vi började vår resa tillsammans med Vasamuseet, att leverera samma upplevelse på webben som att besöka museet. Dessutom ska webbplatsen ledsaga besökare både innan, under och efter mötet med skeppet Vasa, som givetvis fick stå i centrum under hela arbetet.
Resan börjar på webben
Eftersom alla ska kunna uppleva skeppet Vasa hade vi höga krav på tillgänglighet, och vår kartläggning visade också att vi behövde ägna våra internationella besökare stor uppmärksamhet. Samtidigt finns det något för alla på webbplatsen, från nyfikna forskare till nyfikna barn.
Vårt arbete tillsammans med Vasamuseet fortsätter, till exempel genom att göra det ännu enklare för dig att köpa biljetter inför besöket. Eller kanske bokar du en visning, för att följa en av våra största kändisar genom historien. Och då börjar den resan bäst på webben.
Vi har med nya vasamuseet.se nu en modern digital närvaro med hög tillgänglighet för alla besökare. Vårt nya uttryck med stort fokus på skeppet Vasa har målet att ge webb-besökaren en WOW-känsla i närheten av ett riktigt besök i museet. Vi har fått mycket positiv återkoppling från besökare vilket är ett kvitto på att vi verkligen lyckats. Vi är mycket nöjda med Knowits engagemang, inspiration och leverans av vår nya webb för Vasamuseet och ser fram emot nästa steg i vår gemensamma digitala resa!
Annika Hedin Lagerholm
projektansvarig webb Statens Maritima Museer.
Vill du veta hur vi kan hjälpa dig?
Slå en signal eller skicka ett meddelande så kontaktar jag dig.
Urban Nyblom
Business Director
Knowit Experience Stockholm