CASE
SAFEROAD
Saferoads nya identitet främjar tillit och säkerhet
Saferoad, en ledande leverantör som främjar vägsäkerhet och stållösningar i hela Europa, har en rik historia som sträcker sig över mer än 100 år i branschen. Knowit Experiences strategiska insats har skapat en mer definierad företagsstrategi och etablerat en unik position på marknaden. Att integrera olika specialistmiljöer och mindre företag under ett varumärke var avgörande för denna process. En modern och enande identitet ger en flexibel plattform för framtida tillväxt, vilket skapar entusiasm och optimism.
Pålitlig, robust och säker
Saferoads visuella identitet representerar starkt företagets kärnvärden: Pålitlig, robust och säker. Detta uppnås genom ett unikt utformat typsnitt baserat på distinkta, solida former, som refererar till industrin, segmentet, vägsäkerhet och skyltning.
Designsystem
Komponenter för identiteten har utvecklats för allt från produkt- och fordonsmärkning till animation, webbdesign och ett digitalt verktygskit. Exempelen i denna fallstudie är från utforskandefasen.
Rotad i trafik- och säkerhetssymbolik
Typografins kantiga uttryck är konsekvent över alla profilelement, vilket skapar ett igenkännligt visuellt språk rotat i trafik- och säkerhetssymbolik. Användningen av fluorescerande gult, hämtat från säkerhetsutrustning, ingjuter ytterligare förtroende genom synlighet.
Vår nya visuella identitet handlar inte bara om att ändra logotyper eller färger. Det handlar om att visa världen hur vi har utvecklats samtidigt som vi är trogna mot det vi alltid har stått för. Tänk på det som en ny färg på ett betrott fordon – fräscht, men välbekant.
Saferoad.
Vill du veta hur vi kan hjälpa dig?
Slå en signal eller skicka ett meddelande så kontaktar vi dig.
Urban Nyblom
Business Director
Knowit Experience Stockholm