CASE
MQ MARQET
MQ Marqet ökade kundlojaliteten med personaliserade rekommendationer
Genom samarbetet med Knowit Experience och implementeringen av Voyado Elevate kunde MQ Marqet erbjuda personaliserade produktrekommendationer, vilket resulterade i ökad kundlojalitet och 20 procent högre konvertering.
BAKGRUND
Behov av att skapa personaliserade upplevelser
MQ Marqet är en svensk modekedja med stark närvaro i deras 90 butiker runt om i Sverige, samma närvaro vill de även få online. I takt med att detaljhandeln digitaliseras allt mer och kundernas förväntningar på personaliserade upplevelser ökar, insåg MQ Marqet behovet av en partner med mål att förbättra sin kundkommunikation och erbjuda relevanta produktrekommendationer i realtid. För att möta dessa krav valde de Voyado Elevate vilket vi på Knowit Experience hjälpte till att implementera.
UTMANING
Skräddarsydda rekommendationer på önskelistan
MQ Marqets mål var att erbjuda en sammanhängande och personlig kundresa över alla kanaler. De saknade en flexibel lösning för att skapa skräddarsydda rekommendationer till sina kunder, vilket ledde till förlorade möjligheter för merförsäljning och lägre kundengagemang. Den ökande konkurrensen inom modebranschen gjorde det också kritiskt att differentiera sig genom att erbjuda en mer relevant och engagerande shoppingupplevelse.
LÖSNING
Med avancerade algoritmer skapades personaliserade rekommendationer
Genom att implementera Voyado Elevate kunde MQ Marqet börja utnyttja avancerade algoritmer för att skapa personaliserade rekommendationer baserade på kundernas tidigare beteenden och preferenser. Voyado Elevate hjälpte till att optimera produktsortiment och visa upp rätt produkter vid rätt tidpunkt, både i deras e-handelsplattform och i e-postmarknadsföring.
Med den kraftfulla analys- och datadrivna rekommendationsmotorn kunde MQ Marqet erbjuda sina kunder en mer personlig shoppingupplevelse, vilket förbättrade kundlojaliteten och ökade konverteringsgraden online med 20 procent det första halvåret.
Vad gjorde vi:
- Lättare hantering av produktlistningssidor för visuell merchendising
- Specifika produktlistningssidor för kampanjer och varumärken
- Filter, facetter och sortering görs i Voyados UI istället för i Optimizely
- Implementation av customtaggar för att hantera kampanjer och marknadsföring på specifika produkter till exempel nyheter, sänktpris eller marknadskampanjer
- Rekommendationskaruseller med personaliserat innehåll fr specifika användare
- Ytor för rekommendationer och upsell i varukorg och orderbekräftelsesida för ökad merförsäljningen
RESULTAT
20 procent högre konvertering och nöjdare kunder
- Ökat kundengagemang: Genom att erbjuda mer relevanta produktförslag i realtid kunde MQ öka kundernas interaktion med webbplatsen och i sina e-postkampanjer.
- Högre konverteringsgrad: Personaliseringen ledde till att kunderna fick rätt produkter presenterade, vilket resulterade i ökad försäljning både online och i butik.
- Förbättrad kundlojalitet: Genom att erbjuda en mer sammanhängande och skräddarsydd upplevelse såg MQ en förbättring i återkommande köp och kundnöjdhet.
Caset är ett av två där vi hjälpt MQ Marqet med att förbättra kundupplevelsen och öka engagemanget genom att implementera Voyado Engage och Voyado Elevate.
Läs även Högre engagemang och ökad kundlojalitet när MQ Marqets nya kundklubb implementerades
Vill du veta hur vi kan hjälpa dig?
Slå en signal eller skicka ett meddelande så kontaktar vi dig.
Urban Nyblom
Business Director
Knowit Experience Stockholm