Hoppa till huvudinnehåll
Till startsidan på Knowit

CASE

POSTEN BRING AS

Medarbetarutveckling och förändringsledning med OKR som målstyrningsverktyg

HANDEL & TJÄNSTER

Genom Posten Brings omfattande tjänsteportfölj och breda nätverk i hela Norden, möter de kunderna med en komplett lösning för alla deras post- och logistiktjänstbehov. De ska leverera den bästa kundupplevelsen och branschens mest attraktiva tjänsteerbjudande, genom satsning på teknologi och innovation samt hållbar värdeskapande. Utöver detta strävar de efter att vara den mest attraktiva arbetsplatsen, med medarbetare som alltid utvecklas.

Photo: Posten Bring

UTMANING

Medarbetare i fokus för att säkerställa affärsmål

Posten Brings koncernmål om att vara den mest attraktiva arbetsplatsen sätter fokus på chefer och medarbetare som alltid utvecklas. För att lyckas med detta arbete implementeras ett nytt koncept för medarbetarutveckling och ett nytt HR-system som stödjer utvecklingsaktiviteter. Hög förändringsvilja och lyckad implementering kommer att vara affärskritiskt för att säkerställa nödvändig styrning, engagemang och utveckling av anställda i linje med Postens övergripande affärsmål. I samband med detta hade Posten Bring behov av kapacitet och kompetens för att stödja dem med användartestning och förenkling av processer och systemet vid implementeringen.


LÖSNING

Användartester och anpassning som framgångsfaktorer

Implementering av nya processer kräver förändringsvilja i organisationen och lyckad användaranpassning förutsätter grundlig användartester och anpassning. Vi ansvarade för användartesterna och piloten med totalt 60 användare. Insikterna från piloten fångades upp och användes för att förenkla användarvänligheten i systemet samt sätta riktning för förändringsledning och effektiva processer för utveckling. Vårt ansvar var även att vidareutveckla en helhetsplan för kommunikationen där vi stöttat utarbetandet av utbildningar anpassade för olika processer och användare.

En annan del av projektet var att utveckla ett medarbetarutvecklingskoncept baserat på teori och bästa praxis. Målet var att etablera strukturerade och tidseffektiva processer samt en gemensam förståelse för utveckling. Detta skapar medarbetarengagemang och säkerställer konsistens i kommunikation och utbildning. Vi har också fungerat som en strategisk rådgivare för etablering av OKR i de specialistgrupper som arbetar med HR-utveckling inom koncernen, för att säkerställa gemensam riktning, tydliga prioriteringar och skapa synergier tvärs över.

Posten Bring medarbetare

Photo: Posten Bring

Posten Bring medarbetare

Photo: Posten Bring


RESULTAT

Ett tillvägagångssätt för ökad konkurrenskraft och medarbetarengagemang

Projektet har bidragit till tydligare prioriteringar av mål, ökad genomförandekraft och lagt grunden för att säkerställa lyckad implementering i organisationen. Det strukturerade tillvägagångssättet för användartester och piloter, förändringsledning och anpassad utbildning bidrar till att säkerställa ökad användaradoption och förändringsvilja i organisationen.

En helhetsinriktad medarbetarutveckling bidrar till att skapa en attraktiv arbetsplats som attraherar och behåller talangfulla medarbetare, samt en kultur för lärande och utveckling som säkerställer att företaget är anpassningsbart och framåtblickande. Implementeringen av OKR säkerställer gemensamma mål och riktning, vilket bidrar till att de specialistgrupperna lyckas bättre med att utnyttja synergier och effektivitet i leveranserna.

Sammanfattningsvis leder dessa åtgärder till en mer effektiv, innovativ och attraktiv organisation, vilket ökar Posten Brings konkurrenskraft.

Med Knowits stöd och kompetens har vi känt en ökad trygghet och fått bättre förutsättningar för att lyckas i projektet. Tack vare Knowits fokus på användarinvolvering och förmåga att utmana det nuvarande läget, har vi tillsammans funnit bättre lösningar än vad vi hade kunnat göra ensamma. Knowits vänliga och kompetenta team var ett värdefullt tillskott till vår egen organisation. Tack så mycket för samarbetet!


Irene Eder, seniorrådgivare

Posten Bring AS


Vill du veta hur vi kan hjälpa dig?

Slå en signal eller skicka ett meddelande så kontaktar vi dig.

Carin Strindmark

Affärsområdeschef Knowit Insight