Hoppa till huvudinnehåll
Till startsidan på Knowit

CASE

MAGISTRENES A-KASSE

Effektiv ärendehantering med ChatGPT 4.0-baserad juristassistent

MEDIA & UTBILDNING

ChatGPT blev svaret när Magistrenes A-kasse utforskade hur de kunde uppnå snabbare processer, förbättrad svarstid för medlemmar, hög kvalitet i rådgivningen och minskad risk för mänskliga misstag. Med en skräddarsydd och säker lösning kan den danska a-kassan lägga mer tid på andra medlemsfokuserade aktiviteter.

""
""

Är det ens möjligt att ta fram en juristassistent genom ChatGPT?

När Knowit inledde samarbetet med Magistrenes A-kasse (MA), innan sommaren 2023, var det ett experimentellt projekt. Frågan var: är det här en möjlig väg framåt? Svaret blev snabbt: Ja, det är det – vi hade en prototyp att jobba med.

Genom prototypen utvecklade vi tillsammans med MA ChatGPT 4.0-baserade juristassistenten vidare, så att vi kunde logga in som olika typer av användare, uppdatera/ komplettera juridiska material, registrera svar och så vidare. Vi skapade en minimum viable product (MVP) – en 1.0 version av lösningen som innehöll flera viktiga nyckelfunktioner och som kunde börja användas av handläggarna.


Teknisk expertis och kunskap för säker användning

Utvecklingen av juristassistenten krävde lika delar systemutveckling och implementering. Lasse Løvdahl från Knowits innovationsavdelning hade ansvaret för att implementera ChatGPT och Fredi Falk Vogelius från konsultföretaget Nymand & Vogelius bidrog med kunskap om A-kassesystemet och prompt engineering.

Prompt engineering säkerställer hög precision 

Lösningen är skräddarsydd för MA, assistenten är byggd för att svara korrekt och enbart på frågor inom A-kasseområdet, inte exempelvis frågor om tårtrecept. För att säkerställa en hög säkerhetsnivå exponerade vi lösningen för ett antal aktörer inom rättsäkerhet och lagstiftning. Dessutom jobbade vi för att hitta rätt tonalitet i copy för att att ge en helhetsupplevelse som verkligen passar in hos MA.


92 procent korrekt – kvalitetsgranskning av chefsjurist

Juristassistenten har granskats av MA:s chefsjurist, för att kvalitetssäkra resultaten. Assistenten fick i uppgift att besvara 41 frågor – 38 av svaren var riktigt bra eller imponerande. Resultat överträffade vad som rimligtvis förväntas i svar från en handläggare. 

Nästa steg är nu att ge MA:s medlemmar möjlighet att använda lösningen när de är inloggade på MA:s medlemsportal.


Sex veckor att att få en välfungerande ChatGPT på plats

När detta banbrytande arbete har gjorts, vad kan vi säga om uppgiftens omfattning? Vår rekommendation är att avsätta cirka sex veckor för teknisk utveckling, prompt engineering, testning och kvalitetssäkring. I detta fall var budgeten 500 000 danska kronor.

Det juridiska assistenten har utvecklats av Knowits innovationsavdelning (teknisk implementering) i samarbete med Nymand & Vogelius (organisationsimplementering, domänanpassning och prompt engineering) på uppdrag av Magistres A-kasse.


Vill du veta hur vi kan hjälpa dig?

Slå gärna en signal eller skicka ett meddelande så kontaktar jag dig.

Fredrik Sävenborg

Sales