Hoppa till huvudinnehåll
Till startsidan på Knowit

KUND

WALLENIUS WILHELMSEN

Commercial excellence program för hållbar tillväxt, bättre lagspel och högre värdeskapande

INDUSTRI

Wallenius Wilhelmsen, världens största logistikfirma till fordonsindustrin och en global pionjär inom sjö- och landburna fordonstransporter, driver tillsammans med Knowit ett commercial excellence program för att vässa sina kommersiella förmågor, driva innovation och förbättra kundupplevelsen.

Port of Zeebrugge, second-largest port in Belgium.

Port of Zeebrugge

Photo: Wallenius Wilhelmsen.

UTMANING

En ambition att skapa framtidens bästa globala logistikflöden

Wallenius Wilhelmsen är världens största logistikfirma till fordonsindustrin, och en global pionjär inom sjö- och landburna fordonstransporter. De stöttar sina kunder genom hela logistikkedjan, från fabrik till återförsäljare och slutkund. 

Med sina 125 fartyg, opererar de 15 fraktlinjer mellan sex kontinenter och har ett utbrett nät av landbaserade transporter som utgår från 66 processcenter och åtta marina terminaler. 

Med den höga ambitionen att leda utvecklingen inom global fordonslogistik, strävar de efter att vara kundernas primära logistikpartner och att erbjuda säkra, uppkopplade, data-drivna och fossilfria lösningar för framtidens fordonstransporter. 

För att lyckas nå sin höga ambition krävs skarpare kommersiella förmågor, förbättrad kundupplevelse och förstärkt förmåga att skapa värde och affärsutveckla tillsammans med kunderna. 


LÖSNING

Etablering av ett commercial excellence program för hållbar tillväxt

Efter en dialog med företagets Chief Commercial Officer fick Knowit uppdraget att etablera ett förändringsprogram för att identifiera och realisera möjligheter för tillväxt. Programmet syftade också till att etablera de förmågor som den globala säljorganisationen behövde för att fullt ut kunna leverera mot koncernens övergripande strategi. 

Genom ett nära samarbete med den globala säljledningen, genomförde Knowit en mognadsanalys av flertal kommersiella förmågor som identifierade viktiga förbättringsområden. Utifrån dessa formulerades, tillsammans med koncernledningen, en målbild för 2027, varefter ett flertal förbättringsinitiativ konkretiserades. 

För att leverera på förbättringsinitiativen etablerades förändringsprogrammet Commercial Excellence. Konsulter från Knowit tillsammans med seniora ledare från Wallenius Wilhelmsen, mobiliserade, planerade och levererade viktiga förbättringar som en tydliggjord kommersiell strategi, globala och gemensamma arbetssätt, en förbättrad global säljpipeline, samt nya och förbättrade verktyg för säljorganisationen.  

Genom att jobba nära varandra har vi kunnat bygga på våra olika styrkor, skapat lösningar tillsammans och samarbetat för att nå våra mål. Det inkluderande arbetssättet har gjort det lätt att mobilisera vår egna organisation, och har lagt en bra grund för fortsatt innovation och förbättringsarbete för att bättre stötta våra kunders tillväxtresor.


Pia Synnerman, Chief Commercial Officer

Wallenius Wilhelmsen.


RESULTAT

En vassare säljorganisation och bättre säljprocesser

Efter ett års hårt arbete har programmet resulterat i en enhetlig global säljorganisation, med ett gemensamt språk, mer enhetliga arbetssätt, och tydliggjorda gränssnitt mellan den globala säljorganisationen och andra delar av företaget.  

Efter en omfattande träning av säljorganisaitionen har en global säljprocess etablerats och ett uppdaterat tillvägagångssätt för account management med nya kundplaner implementerats. Utöver detta har en uppdaterad global säljpipeline med förbättrad säljstyrning kommit på plats, vilket skapar förutsättningar för högre proaktivitet och ännu högre värdeskapande mot kunderna, samtidigt som det lägger grunden för fortsatt digitalisering. 

Med starkt stöd från Knowit har vi åstadkommit otroligt bra resultat redan under det första året i detta ambitiösa förbättringsprogram. Kombinationen av djup kompetens och lång erfarenhet av tillväxt och B2B-försäljning, tillsammans med smarta, drivna och ödmjuka individer, har gjort Knowit till den perfekta partnern för att både identifiera viktiga förbättringar, sätta upp programmet och mobilisera vår egna organisation i att driva förändringen vidare.


Pia Synnerman, Chief Commercial Officer

Wallenius Wilhelmsen.


Så bidrar lösningen till Agenda 2030

Mål 9: Industri, innovation och infrastruktur – Genom att implementera nya verktyg och processer samt främja innovation och samarbete stödjer programmet utvecklingen av en hållbar industri och infrastruktur. 

SDG 9

Vill du veta hur vi kan hjälpa dig?

Slå en signal eller skicka ett meddelande så kontaktar vi dig.

Jonas Nodler

Kundansvarig