KUND
BRAGE FINANS
Ansökningar om billån ökade med nära 50 % – tack vare teknik och användarupplevelse från Knowit
Tillsammans med Brage Finans har vi utvecklat en teknisk lösning som gör det enklare att ansöka om lån – och snabbare att få svar.

Effektivare arbetsflöde och snabbare beslut för Brage Finans
En ny låneprocess har tagits fram med målet att göra ansökan lika enkel som att hitta drömbilen. Dploy by Knowit möjliggör automatisk inhämtning av information som inkomst, anställningsstatus och skatteuppgifter – vilket eliminerar onödig administration och avsevärt snabbar upp handläggningen.
För Brage Finans innebär detta ett mer effektivt arbetsflöde, snabbare beslut och en stärkt digital identitet. För kunderna leder det till en tydlig och smidig ansökningsprocess med endast relevanta steg och färre frågor. De får snabbare besked – och fler upplever att deras ansökan godkänns automatiskt utan onödig väntetid.
Dessutom ger den nya designen en modern, användarvänlig och förtroendeingivande upplevelse som gör hela processen både enklare och mer intuitiv.
En automatiserad process som förenklar billåneansökningar
Lösningen erbjuder ett användarvänligt, modernt och automatiserat ansökningsflöde som förenklar processen för att ansöka om billån och effektiviserar handläggningen hos Brage Finans. Genom research och användartester såg vi att ett kapitelbaserat flöde med låg kognitiv belastning ökade antalet ansökningar. Därför delades processen in i logiska steg, där endast relevanta frågor ställs och information hämtas automatiskt.
För att skapa ett mer engagerande och förtroendeingivande flöde valde vi att använda minimalistiska, animerade illustrationer av Brage-familjen. Det särskiljer ansökningsupplevelsen från konkurrenternas mer neutrala design och tillför en mänsklig och varm känsla.

Fler ansökningar, kortare handläggningstider och effektivare flöden
Resultatet blev fler ansökningar, kortare handläggningstider och ett mer effektivt arbetsflöde. Under de tre första månaderna efter lanseringen i mitten av september ökade antalet ansökningar med nästan 50 %, den manuella handläggningstiden minskade markant och rådgivarna upplevde stora tidsbesparingar. Lösningen kombinerar funktionalitet, estetik och effektivitet – vilket skapar betydande värde till både kunder och Brage Finans.
Vi är stolta över vårt nya ansökningsflöde, som ger en mer användarvänlig och sömlös kundresa i linje med vårt varumärke. Knowit har varit en värdefull partner och säkerställt en lösning där användbarhet och varumärkesupplevelse går hand i hand.
Rebecca Halvorsen Head of Market PM
Brage Finans.
Vill du veta hur vi kan hjälpa dig?
Slå en signal eller skicka ett meddelande så kontaktar vi dig.

Torbjörn Köhler
vd Knowit Financial Solutions